Webmail gebruiken
DDS biedt een webmail dienst met veel handige functies voor het online lezen, schrijven en beheren van je e-mail en contactadressen.

Je kunt direct inloggen op onze secure webmail via: https://webmail.dds.nl

Problemen met inloggen op webmail? 
Neem even contact op met onze helpdesk.

Mail online lezen

Als je je e-mail uitsluitend leest via webmail of imap, blijft de mail op onze server staan. Als je je inbox leeghaalt met een pop3 e-mail programma zoals bijvoorbeeld Thunderbird, dan word alleen de INBOX leeg gehaald. Als je in de webmail submappen aanmaakt, blijft de mail in die mappen wel altijd online via webmail beschikbaar (en via IMAP).

E-mail instellingen in webmail
Onder het icoon 'instellingen' bovenin kun je diverse mail instellingen veranderen. Naast de weergave opties van de webmail zelf, kun je hier ook algemene zaken instellen zoals eigen identiteiten (verschillende afzender adressen) en map abonnementen.


E-mail instellingen in accountbeheer
In accountbeheer kan je instellingen zoals forwarding, autoreply, spamfilter en eigen e-mail filters aanpassen.

Hulp met het gebruik van webmail
De bediening van de webmail is gemakkelijk en intuitief. Mocht je toch vragen hebben over bepaalde functies of knoppen, die niet in de onderstaande FAQ staan, kun je ons altijd even een mailtje sturen op helpdesk@dds.nl

Welke webmail software heeft DDS? 

Sinds 2015 gebruiken we roundcube als webmail. Roundcube bevat alle functionaliteit die je in een moderne webmail applicatie kan verwachten en is door ons uitgebreid met een aantal plugins. De eigen aanpassingen die we in de oude webmail hadden staan (filters, sms, etc) zijn zoveel mogelijk verplaatst naar accountbeheer. Dit om upgrades in de toekomst sneller te kunnen realiseren.


DDS Webmail


Help! Ik zie bepaalde mappen niet meer?
Roundcube heeft ondersteuning voor IMAP 'map abonnementen'. Dit had de vorige webmail niet. Het kan dus zijn dat na de eerste keer inloggen niet alle mappen direct getoond worden omdat deze op de IMAP server niet als 'geabonneerd' gevlagd staan.

Oplossing: Klik op instellingen > tabblad mappen > en zet hier vinkjes rechts naast de mappen die je getoond wilt zien in de webmail.  

DDS WebmailAfbeelding: Mappen 'abonnementen' instellen. 

Waar zijn mijn ingestelde e-mail filters?
De optie om e-mail filters in te stellen zijn verplaatst naar je accountbeheer pagina. Hier kan je ook de opties voor spamfiltering en auto-reply vinden.

Waar is de SMS optie gebleven?
Ook het versturen van SMS berichten hebben we verplaatst naar accountbeheer. De SMS applicatie hier maakt gebruik van het roundcube adresboek.

Hoe pas ik mijn afzender adres aan?
Standaard zal roundcube gebruik maken van je @dds.nl adres als afzender adres. We hebben de 'identiteiten' uit de oude webmail namelijk niet automatisch overgezet naar de nieuwe webmail. Wil je je afzender adres aanpassen (naar bijvoorbeeld een adres @ je eigen domeinnaam) kan je dit instellen via Instellingen > Tabblad identiteiten:


DDS WebmailAfbeelding: 'identiteiten' instellen. 


Hier kan je meerdere identiteiten aanmaken en ook zaken als je signature en standaard Bcc adres voor verzonden mail invullen.


Waar wordt verzonden mail opgeslagen?
Standaard gaat deze naar de map 'sent-mail'. (vertaald door de webmail als 'Verzonden') - Het kan echter zijn dat je een andere map hebt ingesteld in je eigen mail client. Wil je de standaard mappen voor Verzonden mail, Concepten of de Trash folder aanpassen, kan dit via Instellingen > Speciale mappen.


DDS WebmailAfbeelding: Speciale mappen instellen. 

Hoe kan ik mappen verwijderen?
Dit gaat via Instellingen > Tabblad mappen > Selecteer de map die je wilt verwijderen (door hem aan te klikken, niet met het vinkje) en klik onderin op het tandwieltje > kies verwijder.

DDS Webmail
Afbeelding: Map verwijderen. 

Ik vind de vormgeving nogal kaal?
Je kunt een ander 'thema' kiezen voor een andere vormgeving via: Instellingen > Gebruikersinterface > Interfacestijl.

DDS WebmailAfbeelding: Alternatieve vormgeving 'Theme Larry' 

Welke browsers zijn geschikt?
De webmail is te gebruiken met alle moderne, recent uitgegeven web-browser. Tevens moet je javascript aan hebben staan, en cookies accepteren. Wij raden als browser Firefox aan.

Werkt de webmail op een tablet of smartphone?
De webmail interface is niet geoptimaliseerd voor touch-screens. We raden je aan om de standaard mail client te gebruiken van je tablet / mobiel. Gebruik onze imap server hiervoor. 


Hoe groot mogen attachments zijn?
Het verzenden van attachments via de webmail is gelimiteerd tot maximaal 10MB per e-mail. Wil je grotere attachments versturen kun je dit het beste via thunderbird of een ander e-mail programma doen.

Mijn vraag staat hier niet bij.
Neem gerust even contact op met helpdesk@dds.nl