Wat zijn eigen mailfilters?

DDS biedt e handige mogelijkheid om eigen mailfilter regels te maken in accountbeheer. 

Daarmee geef je aan wat er met binnenkomende mail op de server moet gebeuren.

Als je e-mail ontvangt zal de mail standaard door de DDS mailservers in je INBOX geplaatst worden. Berichten in deze box lees je m.b.v. webmail of je haalt ze naar je eigen computer met een eigen e-mail programma.

Met de DDS Mailfilter functie beschik je over de mogelijkheid om de DDS mailserver iets anders met een e-mailbericht te laten doen. Bijvoorbeeld mail in een andere box/map plaatsen, laten doorsturen of jezelf een sms notificatie te laten sturen


Vergelijk deze service met bijvoorbeeld de filter instellingen in outlook of thunderbird, maar dan met het verschil dat deze filters aan de server kant worden uitgevoerd, in plaats van op je eigen computer.

Hoe kan ik mijn eigen mailfilter regel  aanmaken?
Login op accountbeheer en kies dan de optie 'Eigen filters' onder E-mail. Hier kun je dan je eigen filter regels aanmaken

Voorbeeld van diverse eigen mailfilters:



In welke volgorde worden diverse filters toegepast?
De prioriteitsregels voor het behandelen van mail op onze server zijn als volgt:

1. virusscanner - Eerst worden alle binnenkomende e-mails gescand op virussen. Als het mailtje een virus bevat wordt het meteen weggegooid. (niet aangenomen door ons)

2. mail-forward - Als je een forward instelt via accountbeheer, wordt e-mail niet lokaal in je INBOX ontvangen of verder gefilterd. Zie ook deze pagina over mail forwarden 

3. eigen filters - (hierboven beschreven) Als het mailtje doorkomt, zijn de 'eigen mailfilters' aan de beurt. De onderlinge prioriteit van de eigen mailfilters kan door de dds gebruiker zelf bepaald worden (hierarchie). Het filtercriterium wat op nummer 1 staat komt het eerst, dan nr. 2 etc.

4. spamfilter - Vervolgens word er gescand of het mailtje eventueel ongewenste reclame bevat. Als het mailtje 'spam' is wordt het in je spambox geplaatst.

5. de rest komt in je inbox.

Zo zie je dus dat je eigen mailfilters altijd voor het DDS spamfilter gaan. Als een mailtje door toedoen van een eigen filter in de inbox geplaatst word, zal dit mailtje vervolgens ook niet meer door het spamfilter geanalyseerd worden. Dit gegeven kun je gebruiken, om bijvoorbeeld mail die regelmatig onterecht als spam word aangemerkt, uit te sluiten van spamfiltering.

Als het spamfilter dus te 'gretig' voor je is raden we je aan om het spamfilter toch aan te zetten en de foutief gemarkeerd mail als 'onschuldig' te markeren.