Waarom kan ik niet meer inloggen op de e-mail en krijg ik deze melding in accountbeheer? 


melding bij inactiveAfbeelding: Je account staat op non-actief


Deze melding krijg je als wij de toegang tot jouw account (tijdelijk) hebben afgesloten. Dit inactief zetten kan een aantal redenen hebben:


  • Abuse e-mail: Er is misbruik gemaakt van jouw mail account door derden. (spam gerelateerd)
  • Abuse hosting: Je website is 'lek' en verspreidt malware .
  • Billing: Een te grote betalingsachterstand.
  • Administratie: Opzegging van de dienstverlening.
  • Overig: Om een andere urgente (technische) reden.


Mocht je vermoeden dat de blokkade een financiele of administratieve reden heeft? Neem contact op met onze administratie: [email protected]


Blokkade wegens 'abuse'?

Met 'abuse' bedoelen we dus aktief misbruik van onze dienstverlening. Bijvoorbeeld om spam te versturen of virussen te verspreiden. 


Hoe krijg ik weer toegang tot mijn account en e-mail?

Neem contact met ons op! Dit kan via [email protected] of  via deze webpagina. (een "ticket" aanmaken dus!) Let op! Vermeld vooral je telefoon nummer waarop wij je kunnen bereiken in dit geval. En vul ook je klantnummer (of een reccent factuurnummer) in op het formulier.


Is er mail verloren gegaan tijdens de blokkade van mijn account?

Nee, vanzelfsprekend niet. We hebben alleen de toegang voor het verzenden en ophalen van mail (door clients) geblokkeerd. De mail delivery naar je inbox is tijdens de blokkade wel gewoon door gegaan.


Is mijn account misbruikt voor het versturen van spam?

Indien je vlak voor de blokkade van je account ineens een aantal 'bounce' berichten hebt ontvangen (van mailer-daemon) is de kans hierop zeer groot!


Wij houden de e-mail servers 24/7 in de gaten. Zodra we uitgaande spam opmerken -verstuurd via authenticated smtp- zien wij vanaf welk account dit komt. Om verdere schade aan onze infrastructuur en reputatie te vermijden, gaat een account die dit doet dan direct op non-actief. Daarnaast blokkeren we de IP adressen (meestal botnets) waarvandaan er ingelogd is op onze smtp servers.


Hoe zijn derden aan mijn login gegevens gekomen?

Dit is voor ons helaas niet te achterhalen. Het enige wat wij kunnen doen is het misbruik daadwerkelijk constateren en daar direct naar handelen door een account te blokkeren.


Mogelijke oorzaken van een 'gehacked account' zijn:


  • Ooit in een phishing e-mail getrapt te zijn, ondanks al onze waarschuwingen hierover.
  • Malware (trojans) op je eigen computer. Virussen die je login gegevens ooit hebben onderschept en doorgestuurd naar derden.
  • Malware op andere computers waarop je ooit hebt ingelogd. (keyloggers/trojans op de pc in de bibliotheek, het internet cafe, bij een vriend of vriendin thuis, etc, etc )
  • Onderschept wachtwoord door te verbinden met niet beveiligde (publieke) wifi-netwerken zonder SSL te gebruiken
  • Gebruik van een 'zwak' wachtwoord.
  • Hetzelfde wachtwoord in gebruik te hebben voor DDS als voor online diensten die ooit gehacked zijn die jouw mail adres @dds.nl in hun database hebben staan. Linkedin is overigens zomaar een willekeurig voorbeeld hiervan.
  • Social engineering. (De zogenaamde belletjes van de 'windows of microsoft helpdesk' uit India.)
  • Al meer dan X jaren hetzelfde wachtwoord voor meerdere diensten gebruiken en deze nooit aan te passen.

Onze ervaring leert echter dat het merendeel van de klanten wie dit meemaakt, dit te danken heeft aan malware en phishing!

Het kan overigens goed zijn dat jouw computer nu 100% 'schoon' is, maar dat je login jaren geleden al een keer onderschept is. Er is een ondergrondse handel in lijsten met werkende ISP login gegevens en het kan soms heel lang duren voordat een gehacked account daadwerkelijk misbruikt wordt voor het versturen van spam!


Wat nu?

We raden je aan om als eerste je pc('s) goed te scannen op malware met een 'verse' virus scanner. Dit om een recente infectie van je computer uit te sluiten. En om verder misbruik (na het wijzigen van je wachtwoord) te voorkomen.


Zorg dat je software up-to-date is! Draai dus regelmatig (automatisch als het kan!) je updates!


Daarnaast raden we je ten zeerste aan om andere wachtwoorden die je in gebruik hebt (denk aan google, facebook, linked-in, etc etc) zo spoedig mogelijk te wijzigen na dit incident.


Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Af en toe je wachtwoord wijzigen via accountbeheer is een eerste stap. Lees ook eens de website: www.laatjeniethackmaken.nl


Mijn website is 'lek' en verspreidt malware? Wat nu?

Neem als eerste even contact op met onze helpdesk als je site geblokkeerd is! Dan kunnen we aangeven waar het probleem precies zit. Soms zijn virussen de oorzaak van een gehackte site (statische html pagina's met een iframe naar malware) - maar oudere versies van CMS systemen zoals Joomla of Wordpress (of plugins hiervoor) kunnen ook de oorzaak zijn. Als je je website uit handen gegeven hebt aan externe 'bouwers' - laat deze personen dan even direct contact met ons opnemen hiervoor.


Mocht je site geblokkeerd zijn wegens malware, hetzij direct via ons, of via de google 'safe browsing' lijst... Pas als eerste even je wachtwoord aan via accountbeheer en neem daarna even contact op met onze  helpdesk.